Dieta lekkostrawna to najczęściej dieta lecznicza, nie jest to dieta mocno restrykcyjna. Wiele osób decyduje się na jej stosowanie ponieważ często ułatwia codzienne funkcjonowanie. Najczęściej jednak jest ona zalecana przez lekarzy dla osób, które mają szczególne problemu z układem pokarmowym oraz dla osób, które są po zabiegach chirurgicznych lub operacjach. Dieta lekkostrawna nie musi być nudna i monotonna. Dietę tą można mocno różnicować i tworzyć pyszne dania, które będą odpowiadały każdemu. Zmiana diety to wielki krok do zdrowego i lepszego życia.

Na czym polega dieta lekkostrawna?

Niektóre produkty spożywcze są łatwiejsze do strawienia przez nasz organizm niż inne. Chociaż każdy człowiek potrzebuje różnych składników odżywczych, w tym błonnika, białka i tłuszczów, niektóre produkty zawierające te substancje mogą przyczyniać się do problemów żołądkowych. Przykładem tej zagadki są pokarmy o wysokiej zawartości dobrego błonnika, takie jak warzywa i pszenica, które jednak mogą być trudniejsze do strawienia niż prostsze węglowodany. Również tłuste jedzenie i niektóre białka pochodzenia zwierzęcego potrzebują więcej czasu, aby się strawić, może to oznaczać ciężką pracę układu pokarmowego. Przez co czujemy się ciężko i jest nam niedobrze, mamy gazy lub boleści żołądka. Stosowanie diety lekkostrawnej to nic trudnego, a to właśnie ona pomoże nam przy takich dolegliwościach. Wdrażając dietę lekkostrawną trzeba tylko wybierać odpowiednie składniki i umieć komponować posiłki tak, żeby były smaczne i nie obciążały naszego układu pokarmowego. Dobrym sposobem na przekształcenie swojej dotychczasowej diety na dietę lekkostrawną jest wymienienie z niej wszystkich smażonych na oleju mięs i surowych warzyw na gotowane. Zawierają one wtedy mniej błonnika i dzięki temu są lekkostrawne.

Dieta lekkostrawna – wskazania do stosowania

Są sytuacje, w których wybór lżejszych potraw może być dobrym rozwiązaniem dla twojego zdrowia. Na przykład, jeśli śpisz źle lub masz problemy z niestrawnością. Biorąc pod uwagę swój dzień i potrzeby ciała, możesz dokonać wyboru co do posiłków. Niektóre osoby jednak powinny stosować dietę lekkostrawną z innych powodów. Kuchnia lekkostrawna polecana jest przede wszystkim osobom, które mają problem ze schorzeniami układu pokarmowego, oraz ogólnie problemy z układem pokarmowym. Bardzo często dietę lekkostrawną stosują osoby po operacjach czy zabiegach. Taką dietę chętnie stosują również osoby aktywne fizycznie i ćwiczące, ponieważ zależy im na dobrym samopoczuciu oraz eliminacji uczucia nieprzyjemnej ciężkości. Łatwe do strawienia pokarmy mogą być szczególnie pomocne w następujących problemach trawiennych: chirurgia jelitowa, grypa żołądkowa, zgaga, biegunka oraz niestrawność.

dieta lekkostrawna produkty

Dieta lekkostrawna – produkty dozwolone

Żywność, która jest lekkostrawna, ma zwykle niską zawartość błonnika. Jest tak, ponieważ błonnik, nie jest trawiony przez twój organizm. Podczas gdy zdrowa dieta powinna składać się z owoców, warzyw i zbóż, które zawierają dużo błonnika. W rezultacie pokarmy przechodząc przez jelito grube mogą powodować szereg problemów, od gazów przez wzdęcia po trudności z wypróżnianiem. Jedzenie produktów o niskiej zawartości błonnika zmniejsza ilość niestrawionego materiału i może złagodzić objawy. Całe owoce zawierają duże ilości błonnika, ale ich gotowanie znacznie je obniża. Na przykład 140 gram surowej gruszki ze skórką zawiera 4,6 g błonnika czyli 18% zalecanego dziennego spożycia. 140 gramowa porcja gruszki w puszce zawiera około połowę ilości błonnika czyli około 2,4 grama. Warzywa, które powinniśmy spożywać w diecie lekkostrawnej to: pomidory, ale bez skórki, buraki, dynia, kabaczki, sałata lodowa, marchew, seler. Ważnym elementem każdej diety to owoce, lekkostrawne owoce, które można spożywać to jabłka gotowane lub pieczone, dojrzałe banany, morele i brzoskwinie, winogrona bez pestek, truskawki, maliny, jeżyny, arbuz.