Chrapanie powstaje w wyniku rozluźnienia mięśni wchodzących w skład górnych dróg oddechowych podczas snu. W takiej sytuacji podniebienie miękkie oraz języczek podniebienny opadają, co sprawia, że drogi te ulegają zwężeniu. Właśnie wtedy niektóre osoby zaczynają chrapać, co ma na celu zwiększenie przepływu tlenu. W szczególnym przypadku może dojść do niemal całkowitego zamknięcia dróg oddechowych na kilka do kilkunastu sekund. Zjawisko to nazywane jest bezdechem sennym i polega na tym, że podczas jego trwania człowiek zwyczajnie się dusi. Całe szczęście nasz organizm wyposażony jest w mnóstwo mechanizmów ratujących życie i gdy tylko zarejestruje brak dostępu tlenu do mózgu wybudza się – czemu zwykle towarzyszy odgłos głośnego chrapnięcia.

Najczęstsze przyczyny chrapania

Aby wyleczyć objaw, jakim jest chrapanie, najpierw należy zdiagnozować przyczynę. Najczęściej przyczyna leży po stronie czynników cywilizacyjnych. Szybkie tempo życia, jakie wymuszają na nas współczesne czasy, uczy nasze ciało odpoczywać w znacznie krótszym czasie, niż nasi przodkowie. Zawaleni obowiązkami, na sen przeznaczamy coraz mniej czasu. Skutkuje to tym, że kiedy już śpimy, śpimy wyjątkowo głęboko, a nasze mięśnie ulegają rozluźnieniu ponad miarę, by organizm zdążył się zregenerować. Dotyczy to też osób, które mają trudności z zasypianiem i nazywają swój sen “lekkim” – krótkie epizody snu, jakie im się przydarzają, tym bardziej sprzyjają chrapaniu. Na powstawanie zjawiska chrapania ma również wpływ pozycja, przybierana podczas snu – jeśli śpimy na wznak, znacznie łatwiej o zablokowanie górnych dróg oddechowych, niż kiedy śpimy na boku.

Kolejnym czynnikiem jest spożywanie alkoholu i palenie papierosów. Alkohol powoduje wiotczenie mięśni. Papierosy natomiast podrażniają gardło, co skutkuje zaleganiem gęstej wydzieliny w górnych drogach oddechowych. Nic dziwnego, że również otyłość, będąca czynnikiem ryzyka wielu groźnych chorób, może spowodować odkładanie się w gardle dodatkowej tkanki – czego efektem może być właśnie chrapanie.

Chrapią głównie mężczyźni. U kobiet chrapanie pojawia się zwykle dopiero po menopauzie.

na chrapanie

Jak przestać chrapać?

Przede wszystkim należy zadbać o prawidłową pozycję. W tym celu należy umieścić pod głową kilka dodatkowych poduszek. Ewentualnie możemy unieść wezgłowie, podkładając coś pod nogi łóżka, jest to jednak sposób trudniejszy i nie dla wszystkich dostępny.

Jeśli przyczyną chrapania jest niedrożność nosa, wypróbuj plastry ułatwiające oddychanie, dostępne w każdej aptece. Ich działanie polega na podnoszeniu i rozszerzaniu nozdrzy, co umożliwia swobodny przepływ powietrza.

Bardzo dobre efekty daje też płukanie gardła wodą, do której uprzednio dodaliśmy kilka kropel olejku z mięty pieprzowej. Zabieg ten obkurcza śluzówkę nosa i gardła. Preparatu nie należy pić, używamy go jedynie do płukania.

Pamiętaj o regularnym odkurzaniu i zmianie pościeli. Alergeny i roztocza, obecne we wdychanym powietrzu także mogą przylegać do ścian układu oddechowego, zwężając jego światło. Jeśli dodatkowo jesteś uczulony na pyłki, pomóż sobie pijąc sezonowo herbatę z pokrzywy zwyczajnej, która łagodzi stan zapalny wywołany przez alergeny.

Ostatni ciężki posiłek zjedz co najmniej trzy godziny przed pójściem spać. Jedzenie ciężkostrawnych pokarmów zaangażuje organizm do trawienia, co może skutkować większym rozluźnieniem mięśni, niż zazwyczaj.

Nawilżaj powietrze w pomieszczeniu, w którym śpisz.

Chrapanie leczenie

Zdarza się, że powodem chrapania są nieprawidłowości anatomiczne, takie jak krzywa przegroda nosowa, wydłużone podniebienie miękkie, powiększone migdałki. Oczywiście jest to możliwe do zdiagnozowania jedynie w gabinecie laryngologicznym. Jeśli więc podane wyżej sposoby zawiodą, koniecznie należy skonsultować się z lekarzem. Osoby, które chrapią nie pamiętają zwykle epizodów chrapania w ciągu nocy. Jest to jednak zjawisko nie tylko uciążliwe dla otoczenia, ale i groźne dla chrapiącego. Warto więc zająć się nim na poważnie.